Jump to Navigation
Du skal være logget ind for at kommentere på og anbefale indlæg. Bliv medlem nu eller login.
Kasper Rubæks billede

De fleste virksomheder jeg har arbejdet hos eller for, har typisk i deres kommunikation titulere dem selv som en virksomhed der ”går meget op i medarbejderudvikling”.

Den kontekst, hvor dette bliver kommunikeret, er ofte i forbindelse med at positionere sig og fremstå attraktivt over for potentielle medarbejdere, eller i andre sammenhænge hvor virksomhedens image som ansvarlig og medarbejderfokuseret arbejdsplads, er vigtig.

Mit indtryk er faktisk, at de fleste virksomheder så afgjort har en klar intention om at leve op til dette statement, og i mange tilfælde udmunder det sig da heldigvis også i konkrete planer for den enkelte medarbejder, både i form af intern og ekstern uddannelse, karriereplaner og varierende og udviklende arbejdsopgaver.
Men målt på hvad der så reelt er oplevelsen blandt størstedelen af medarbejdere, så er afstanden mellem intention og handling desværre tit til at få øje på. Og det er naturligvis interessant.

Jeg har en god ven, der arbejder i en stor international medicinal virksomhed, som i dag generere et ret godt overskud. De er dog, som det formuleres af ledelsen, også meget bevidste om konstant at ”holde skarpt øje på unødvendige udgifter”.

Han fortalte mig at han som mellemleder havde bedt sin direktør hjælpe ham med at prioriteret en liste på, hvad der var vigtigst, nu han skulle ”Holde skarpt øje på udgifterne” i sin afdeling. Medarbejderudvikling kom ind på en ”flot” 12. plads - underforstået, at hvis det ikke kostede noget, var det naturligvis meget mere vigtigt! Han havde ellers to medarbejdere, som grundet gode resultater og klare topperformer evner, var oplagte til at indgå i en fokuseret uddannelse, så de var kørt i stilling til et større ansvar, og man var sikret deres engagement fremadrettet. Men det var der altså ikke lige økonomisk opbakning til.

En historie som flere nok kan nikke genkendende til. Og set i lyset af at stort set alle virksomheder i dagens globaliserede og kriseramte virkelighed, rent faktisk vedkender sig værdien/kravet om konstant fokus på konkurrencefremmende medarbejderkompetencer, som kan holde udvikling og markedsposition ved lige - ja, så er det jo lidt sært.

Jeg faldt over en undersøgelse fra 2011, som Center For Ledelse har gennemført om emnet, hvor 375 respondenter for mellemstore/store virksomheder havde svaret på spørgsmål vedrørende fokus på uddannelse blandt ledere vs. sammenhængen med strategi. Ud af de 375 respondenter var 82% på adm. dir- funktionsdirektør- eller funktionschefniveau.

Konklusionerne var blandt andet:

• Kun 25% af virksomhederne tænker/opfatter kompetenceudvikling strategisk
• 34% vurderer, at der i ringe grad eller slet ikke, er sammenhæng mellem udviklingsforløbende og virksomhedens strategi
• Kun 20% evaluere systematisk talent/lederpotentiale
• 2/3 peger på mangelfuldheder i forhold til virksomhedens evne til på en god og systematisk måde at uddanne og udvikle medarbejdere til forskellige kompetenceniveauer og opgaver

Jeg fik samtidig kig på et resumé af en EU rapport om emnet, som havde konkluderet på hvor skrappe EU landene generelt var til at investere i medarbejderudvikling, og det skal ses i lyset af at EU på topmødet i Lissabon, plæderede med flg. herlige salgsbare sætning:

”At have et mål om at gøre Den Europæiske Union til den mest konkurrencedygtige og dynamiske videns baserede økonomi i verden”

Hurra hurra. Ikke et øje tørt, fra Nordkap til Gibraltar. Men konklusionen fra Europa Rådet i dag lød så lidt anderledes:

”Samlet set investerer EU betydeligt mindre i videregående/efteruddannelse end USA, som bruger dobbelt så meget pr. medarbejder som EU. Målt i BNP bruger EU gennemsnitligt kun 1,1 % på videregående/efteruddannelser mod USA's 2,3 %. (og) ”Kun 40 % af de europæiske arbejdstagere deltager i erhvervsfaglig efteruddannelse”

Av. Ikke sært at USA`s økonomi retter sig hurtigere op end det er tilfældet her hos os Europæere…

Så for at vende tilbage til tesen om hvorvidt virksomheder generelt virkelig lægger vægt på medarbejderuddannelse, så er min subjektive konklusion, at ”ja da, det gør de skam – når ellers økonomien kører derud af…” For ellers er rigtigt mange virksomheder nemlig rigtigt gode til at ”holde skarpt øje på unødvendige udgifter”.

Kommentarer

jsjs billede

Godt indlæg ;-)
Så kære sælger, næste gang du bliver præsenteret for sådanne gode intentioner, kan du eksempelvis kort spørge - "hvis jeg bliver ansat hos jer, hvordan kommer jeg så til at opleve, at I går meget op i medarbejderudvikling?

Svaret vil sandsynligvis kunne indikere "niveauet", form og art på denne udvikling.

Af Jan Thaarup Sjøstrand, 30/03/2012.

desværre mener jeg det er korrekt at personale udvikling nedprioteres i mange virksomheder p.g.a. omkostningen her og nu.Min erfaring er også, hvor det føres ud i livet er der hvor chefen har de " rigtige " briller på , visions brillerne.
Mange glemmer, at en virksomhed i fremgang er som en skole hvor man til stadighed lærer noget nyt - d.v.s. personale udvikling etc.

Af Henning Carlson, 30/03/2012.
connys billede

Jeg synes vores virksomheder er forpligtet til at "holde skarpt øje på unødvendige udgifter" - såvel i nedgangstider som opgangstider. Jeg synes selvfølgelig også at virksomhederne er forpligtet til at holde et skarpt øje med medarbejdernes udvikling. For mig hænger medarbejderudvikling ikke udelukkende sammen med hvilke efter-/videreuddannelser der bliver købt. Det hænger ret meget sammen med om virksomhederne evner at skabe et miljø hvor der udvikles samtidig med, at der skabes resultater.
Det handler om organisering, processer og at vende tingene på hovedet en gang imellem. For måske er den sælger der har været mentor for en ny (gratis) eller for en sælger i en en anden virksomhed (gratis) eller har fået lov at følge salgsledelsen på direktionsmøder (gratis), lavet et indlæg på bestyrelsesmødet (gratis), været mødeleder på det månedlige salgsmøde (gratis) i virkeligheden bedre "videreuddannet" end ham der har fået et dyrt salgskursus som efteruddannelse.

Af Conny Th. Westphall, 30/03/2012.

Conni! - når jeg taler om " personale udvikling " taler jeg naturligvis ikke kun om købte kursuser og skole , men ligeså meget om videreudvikling indenfor egne rækker med egen kapacitet . Så jeg er enig med dig.

Af Henning Carlson, 31/03/2012.
GERTSABROEs billede

Conny; Spændende vinkel / nyt og inspirerende.
Iøvrigt;
Jeg har intet at bidrage, til dette indlæg, men ¨jeg vil gerne rose indlægen for saglighed og værende meget informativt.
Tak for det

Af Gert Sabroe, 27/04/2012.
britta.dalgaard.jensens billede

Jeg er helt enig - lige netop den linie om "fokus på personale udvikling" bliver sjældent fulgt aktivt op i de virksomheder hvor den anvendes. Jeg har dog arbejdet ét sted hvor det skete - nemlig det gamle Brdr. Gram A/S i Vojens. Der blev der faktisk for en del personalegrupper lavet en uddannelsesplan ved ansættelsen. Nej, hvor ville det være motiverende at få netop den slags "gaver" alle steder!
RIGTIG GODT INDLÆG!

Af Britta Dalgaard-Jensen, 29/04/2012.

Indsend kommentar

Du skal være medlem af Salget.net for at kunne kommentere på indlæg. Bliv medlem nu eller log ind